Sabtu, 28 Desember 2013

Perkara yang anda perlu tahu tentang penyakit air kencing tikus!

Virus air kencing tikus atau leptospirosis merupakan satu penyakit yang berjangkit dan boleh membawa maut. Penyakit ini juga dikenali sebagai sindrom Weil, demam canicola, demam ladang tebu dan demam 7 hari.  Jangkitan ini berlaku disebabkan oleh beberapa spesis dari keturunan leptospira yang berbentuk lingkaran (spiral shape).


Leptospirosis disebarkan melalui kencing haiwan yang dijangkiti dan berjangkit selagi ia masih lembab. Sungguhpun tikus mondok merupakan hos utama, sejumlah besar mamalia lain termasuk anjing, rusa, arnab, landak, lembu, biri-biri, rakoon, possum, skunk, dan mamalia laut tertentu mampu membawa dan menyebarkan penyakit sebagai hos kedua.

Anjing mungkin menjilat kencing haiwan yang dijangkiti dari rumput atau tanah, atau minum dari lopak yang dijangkit. Leptospirosis disebarkan melalui air mani haiwan dijangkiti. Pekerja rumah penyembelihan boleh dijangkiti melalui sentuhan dengan cecair badan dan darah.

Manusia boleh dijangkiti melalui hubungan dengan air, makanan, atau tanah yang mengandungi kencing haiwan yang dijangkiti ini. Ini mungkin berlaku dengan menelan makanan atau air yang dicemari, atau melalui sentuhan luka pada kulit.


Penyakit ini tidak diketahui berjangkit dari manusia ke manusia dan kes penyebaran bakteria pada mereka yang sedang sembuh amat jarang bagi manusia. Leptospirosis biasa berlaku di kalangan peminat sukan air di kawasan tertentu kerana lama berendam dan menggalakkan kemasukan bakteria ke dalam tubuh badan.

Pekerjaan berisiko terkena jangkitan ini adalah veterinari, pekerja penyembelihan, petani, pekerja kumbahan, peladang dan juga pesawah.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar